VHF/SRC i klubblokalen

Vi har nu nöjet att kunna erbjuda utbildning i VHF/SRC certifiering i våra klublokaler! Detta sker i samarbete med medborgarskolan som håller i kursen. Medlemmar i båtklubben erbjuds 20% rabatt. Maila till [email protected] för att få en rabattkod eller se det utskick som kommer till alla medlemmar.

Kursen

Anmälan och mer information sker via medborgarskolans hemsida där ni som medlemmar ska uppge rabattkod enligt ovan. Länk till kurs

Kursen består av tre träffar i våra lokaler: 20:e April 18:00 - 21:15 27:e April 18:00 - 21:15 4:e Maj 18:00 - 21:15

Varför VHF?

Mobiltelefonen är ett fantastiskt verktyg för att ringa efter hjälp eller använda någon av alla appar som finns för ändamålet. Så varför ha en VHF ombord?

Det finns många argument för att ha en VHF ombord men här följer tre:

1. Täckning: Det är inte alltid en mobiltelefon har täckning. Det gäller även för en VHF men sannolikheten att du får tag på någon annan båt är ändå större med en VHF. Kombinationen av både VHF mobiltelefon gör att du kan känna dig ganska säker på att få tag på någon.

2. Nå båtar runt dig Om du eller någon annan hamnar i ett nödläge till på sjön så kommer du nå alla båtar inom täckning för VHF. Det innebär att du kan få hjälp eller hjälpa någon som finns i närheten av dig. Du har även möjlighet att direkt anropa en båt som du ser på sjön. Det går inte med en mobiltelefon om du nu inte har telefonnumret till den du se.

3. Ta del av varningar och andra utskick Det skickas ut varningar om väder och navigationshinder med mera.

I samarbete med medborgarskolan. Se alla kurser i våra lokaler här

21 Feb 2022